FAQ – Säljare
Vanliga frågor för säljare
Vad kostar det att lämna in?
Det kostar 25% och 80 kr per utrop vid försäljning. Vi tar endast 10% och 80 kr vid försäljning av armbandsklockor med värde över 10,000:- samt guld.
Om föremålen inte säljs så betalar du som kund ingenting.
Varför tar Ekenbergs inte in vissa föremål?
Det kan vara flera skäl; föremålen har inte tillräckligt högt marknadsvärde för auktion (minimum 500 kr), föremålen är för skadade / smutsiga eller för krångliga att hantera i förhållande till värdet.
Varför tar vi avgifter istället för att köpa in föremålen direkt?
Vi låter andrahandsmarknaden bestämma värdet, för vi vet inte vad något är värt förrän dess att det faktiskt blir sålt. Genom att ta avgifter behöver ingen part känna sig lurad eller stå med risken.
Varför behövs mitt personnummer och mitt bankkontonummer?
Vi lyder under Skatteverkets regler där plattformsoperatörer ska lämna uppgifter om säljare som via digitala plattformar når sina kunder vid uthyrning och försäljning, s.k DAC 7, och det rapporteras via personnummer.
Bankkontonummer behövs för att vi ska kunna göra en säker utbetalning.
Vad är en värdering och vad är ett bevakningspris?
En värdering är den summan som Ekenbergs, enligt rådande marknadspriser, anser att utropet kommer att säljas för.
Bevakningspris är den lägsta summa som systemet bevakar att föremålet säljs för, vanligtvis 50-60% av värderingen. Vi sätter inte bevakningspris på föremål med värdering under 1000 kr, inte heller på majoriteten av möbler. Vår rekommendation är att inte sätta bevakningspris över 300 kr, det brukar leda till bättre slutpriser, då det triggar igång budgivningen.
Är jag verkligen redo att sälja mina föremål till vad Ekenbergs värderat och bevakat det till?
Det är en fråga du måste ställa dig innan du lämnar in dina föremål. Vi kan inte ångra en försäljning, är det sålt så är det sålt, oavsett slutpris.
Hur lång tid tar det tills mina föremål ligger ute på Auctionet?
Det är väldigt olika beroende på när du lämnar in, men vanligtvis så brukar vi prioritera möbler och smycken inom en vecka, men det kan dröja så länge som en månad. Om det är ett helt bohag som lämnats in så kan det ta upp till 3-4 månader.
Hur vet jag att mina föremål publicerats på sidan?
Du får ett mejl som visar att dina föremål ligger upp på Auctionet. Det är viktigt att lämna rätt e-postadress för det är där all information kommer efter att du lämnat in föremålen till oss.
Hur vet jag vilka föremål som inte höll för auktion?
Du får ett mejl från noreply@ekenbergsauktioner.se där vi skriver i stora drag vad som inte är säljbart. Det kan vara bra att kolla i skräpposten om du börjar få mejl om publicering men du saknar några grejer från din inlämning.
Hur gör jag om jag vill ha tillbaka ett föremål som publicerats för försäljning på sidan?
Då får du mejla oss på info@ekenbergsauktioner.se och sedan får du hämta dina föremål samt betala en utdragsavgift på 150 kr per utrop. Det är en avgift som avser att betala det arbete vi lagt ner på ditt föremål; lagring, katalogisering, fotografering och hantering.
Hur länge ligger föremålen ute till försäljning på www.auctionet.se?
De ligger ute i ca 6-8 dagar, därefter ligger de vilande i några dagar i systemet för att sedan åka ut igen. Sammanlagt ges de tre gånger a’ 6-8 dagar varje gång. Så ca en månad innan vi kan se slutresultatet.
Vad händer när auktionen avslutats och det har blivit vinnande bud?
Då är det inte längre dina föremål, utan vi tar hand om allt gällande utbetalning till dig, transport mm
Vad betyder det om jag får ett mejl om att köparen åberopat ångerrätten?
Enligt distanslagen så har köpare rätt att ångra ett köp 14 dagar efter de hämtat ut föremålet. Då lägger vi ut dina föremål till försäljning igen, tre nya omgångar.
Ibland stöter vi på oseriösa köpare som trots påminnelser inte betalar sina köp, då lägger vi ut föremålen till försäljning igen, innan dess att du får utbetalt.
Varför har jag inte fått betalt enligt det datum eller den summa som står på min kommittentsavräkning?
Det kan finnas flera förklaringar; en ångerrätt har skett, en köpare har inte betalat i tid och föremålet har “fastnat” i systemet, ni har anmält fel bankkontonummer. Om ni har frågor kring detta var god ring 010-33 00 98 mellan kl 7-12.
Vad händer om mina föremål inte blir sålda?
Då finns de här för dig att hämta.
Hur lång tid har jag på mig att hämta mina osålda föremål?
Du har en vecka efter avslutad auktion. Om du önskar mer tid så behöver vi få information om det via mejl eller telefonsamtal.
Vad händer om jag inte hämtar mina föremål inom en viss tid?
Efter en månad utan att vi fått kontakt med dig så tar vi hand om dina föremål och skänker det vidare.
Måste jag hämta mina osålda föremål?
Nej, vi kan ta hand om dem åt dig, men då vill vi ha ett mejl eller ett telefonsamtal så fort som möjligt. Mejla info@ekenbergsauktioner.se eller ring 010-33 00 398 mellan kl 7-12,