Du som vill sälja på auktion är välkommen att kontakta oss via telefon, mejl eller genom att komma in i auktionshallen när vi har öppet så berättar vi mer. Vi kan även erbjuda en helhetslösning, så som tömning, rensning och städning av hem & dödsbon.
Hösten 2018 anslöt vi oss till Auctionet och blev därigenom en del i deras nätverk. Idag samarbetar vi med ett 60-tal auktionshus runt om i Europa och har nästan
650 000 registrerade kunder. Vi har sedan dess bland annat nått till Brasilien, Hawaii och Japan med våra objekt. Vi säljer lika mycket till andra länder som inom Sverige.

Försäljning på auktion
Alla våra utrop börjar på 300 kr och vi tar ut en försäljningsavgift på 25% av slutbeloppet samt en avgift på 80 kr inklusive moms för foto- och försäkringskostnad. Vår rekommendation är därför att objektets uppskattade värde är minst 500 kr. Om du har föremål med högre värde så är försäljningsprocenten förhandlingsbar. Vid försäljning av guld och klockor med värde över 10,000 kr så tar vi endast 10% och 80kr per utrop.
Inlämning sker under öppettiderna; tisdag & torsdag 13-17 och lördag 10-13. Du behöver inte boka tid men om du önskar komma i kontakt med oss innan så ring 010-33 00 398.
För kostnadsbedömningar av större föremål/partier kommer vi gärna hem till er och värderar på plats för att se vad som kan gå på auktion. Detta är en tjänst som vi utför kostnadsfritt om det är i närområdet. Om ni önskar en skriftlig värdering bl.a. som dödsbo så tar vi betalt per timme. Återkom till oss för kostnadsförslag.
De objekt som vi bedömer inte kan säljas på auktion, kan vi erbjuda oss att ta emot om du skänker.
Vi kan erbjuda en helhetslösning vid avyttring av dödsbo. Vi sköter värdering, packning till auktion, tömning och städning.
Välkommen att kontakta oss om du vill veta mer!
Hämtning av köpt auktionsgods
Om du ropat in något på våra dagliga nätauktioner på Auctionet så kan du antingen beställa transport via Dina Sidor på Auctionet eller komma och hämta när vi har öppet i visningshallen. Om någon annan än den som ropat in föremålet ska hämta så krävs det budets ID och kundens kundnummer alt. föremålsnummer.
Har du frågor om transport eller betalning så mejlar du support@auctionet.com eller ringer 08-557 695 75 vardagar mellan 10-12.
Du kan betala på plats med kort eller betala via bankgiro eller kort på nätet. Om du betalar via bankgiro, tänk på att det kan ta några dagar innan betalningen syns. Vi kan inte lämna ut föremål som inte registrerats som betalade.
Öppettider i auktionshallen för ut- och inlämning:
Tisdag & torsdag 13-17
Lördag 10-13
FAQ / Vanliga frågor
Vad kostar det att lämna in?
Det kostar 25% och 80 kr per utrop vid försäljning. Vi tar endast 10% och 80 kr vid försäljning av armbandsklockor med värde över 10,000:- samt guld.
Om föremålen inte säljs så betalar du som kund ingenting.
Varför tar Ekenbergs inte in vissa föremål?
Det kan vara flera skäl; föremålen har inte tillräckligt högt marknadsvärde för auktion (minimum 500 kr), föremålen är för skadade / smutsiga eller för krångliga att hantera i förhållande till värdet.
Varför tar vi avgifter istället för att köpa in föremålen direkt?
Vi låter andrahandsmarknaden bestämma värdet, för vi vet inte vad något är värt förrän dess att det faktiskt blir sålt. Genom att ta avgifter behöver ingen part känna sig lurad eller stå med risken.
Varför behövs mitt personnummer och mitt bankkontonummer?
Vi lyder under Skatteverkets regler där plattformsoperatörer ska lämna uppgifter om säljare som via digitala plattformar når sina kunder vid uthyrning och försäljning, s.k DAC 7, och det rapporteras via personnummer.
Bankkontonummer behövs för att vi ska kunna göra en säker utbetalning.
Vad är en värdering och vad är ett bevakningspris?
En värdering är den summan som Ekenbergs, enligt rådande marknadspriser, anser att utropet kommer att säljas för.
Bevakningspris är den lägsta summa som systemet bevakar att föremålet säljs för, vanligtvis 50-60% av värderingen. Vi sätter inte bevakningspris på föremål med värdering under 1000 kr, inte heller på majoriteten av möbler. Vår rekommendation är att inte sätta bevakningspris över 300 kr, det brukar leda till bättre slutpriser, då det triggar igång budgivningen.
Är jag verkligen redo att sälja mina föremål till vad Ekenbergs värderat och bevakat det till?
Det är en fråga du måste ställa dig innan du lämnar in dina föremål. Vi kan inte ångra en försäljning, är det sålt så är det sålt, oavsett slutpris.
Hur lång tid tar det tills mina föremål ligger ute på Auctionet?
Det är väldigt olika beroende på när du lämnar in, men vanligtvis så brukar vi prioritera möbler och smycken inom en vecka, men det kan dröja så länge som en månad. Om det är ett helt bohag som lämnats in så kan det ta upp till 3-4 månader.
Hur vet jag att mina föremål publicerats på sidan?
Du får ett mejl som visar att dina föremål ligger upp på Auctionet. Det är viktigt att lämna rätt e-postadress för det är där all information kommer efter att du lämnat in föremålen till oss.
Hur vet jag vilka föremål som inte höll för auktion?
Du får ett mejl från noreply@ekenbergsauktioner.se där vi skriver i stora drag vad som inte är säljbart. Det kan vara bra att kolla i skräpposten om du börjar få mejl om publicering men du saknar några grejer från din inlämning.
Hur gör jag om jag vill ha tillbaka ett föremål som publicerats för försäljning på sidan?
Då får du mejla oss på info@ekenbergsauktioner.se och sedan får du hämta dina föremål samt betala en utdragsavgift på 150 kr per utrop. Det är en avgift som avser att betala det arbete vi lagt ner på ditt föremål; lagring, katalogisering, fotografering och hantering.
Hur länge ligger föremålen ute till försäljning på www.auctionet.se?
De ligger ute i ca 6-8 dagar, därefter ligger de vilande i några dagar i systemet för att sedan åka ut igen. Sammanlagt ges de tre gånger a’ 6-8 dagar varje gång. Så ca en månad innan vi kan se slutresultatet.
Vad händer när auktionen avslutats och det har blivit vinnande bud?
Då är det inte längre dina föremål, utan vi tar hand om allt gällande utbetalning till dig, transport mm
Vad betyder det om jag får ett mejl om att köparen åberopat ångerrätten?
Enligt distanslagen så har köpare rätt att ångra ett köp 14 dagar efter de hämtat ut föremålet. Då lägger vi ut dina föremål till försäljning igen, tre nya omgångar.
Ibland stöter vi på oseriösa köpare som trots påminnelser inte betalar sina köp, då lägger vi ut föremålen till försäljning igen, innan dess att du får utbetalt.
Varför har jag inte fått betalt enligt det datum eller den summa som står på min kommittentsavräkning?
Det kan finnas flera förklaringar; en ångerrätt har skett, en köpare har inte betalat i tid och föremålet har “fastnat” i systemet, ni har anmält fel bankkontonummer. Om ni har frågor kring detta var god ring 010-33 00 98 mellan kl 7-12.
Vad händer om mina föremål inte blir sålda?
Då finns de här för dig att hämta.
Hur lång tid har jag på mig att hämta mina osålda föremål?
Du har en vecka efter avslutad auktion. Om du önskar mer tid så behöver vi få information om det via mejl eller telefonsamtal.
Vad händer om jag inte hämtar mina föremål inom en viss tid?
Efter en månad utan att vi fått kontakt med dig så tar vi hand om dina föremål och skänker det vidare.
Måste jag hämta mina osålda föremål?
Nej, vi kan ta hand om dem åt dig, men då vill vi ha ett mejl eller ett telefonsamtal så fort som möjligt. Mejla info@ekenbergsauktioner.se eller ring 010-33 00 398 mellan kl 7-12,
1.Vårt uppdrag
Auktionshuset Ekenbergs Auktioner AB åtar sig att sälja av inlämnade föremål på auktion i Sverige enligt nedan angivna villkor. Hänvisning nedan till ”Ekenbergs” skall innebära hänvisning till Auktionshuset Ekenbergs Auktioner AB för avtal som gäller föremål som emottagits till försäljning. Ekenbergs har härmed rätt att sälja inlämnade föremål på nätauktion.
2. Inlämning/mottagning av föremål
Säljaren ansvarar för att denne har oinskränkt äganderätt till föremål som lämnas in till Ekenbergs för försäljning. När överenskommelse om försäljning träffats skall ett särskilt kontrakt upprättas mellan parterna.
Ekenbergs sätter ett utropspris för varje föremål. Utropspriset baseras på en marknadsanpassad värdering men det pris till vilket ett föremål slutligen säljs kan väsentligen över- eller understiga utropspriset. Utropspriset utgör endast en vägledning för köpare.
Ekenbergs förbehåller sig rätten att avsäga sig försäljningsuppdrag. Om säljaren skulle ångra att inlämnat föremål inte längre ska säljas på auktion så tillkommer en avgift för hanteringskostnader.
3. Försäljningsavgifter
Ekenbergs tar ut en försäljningsprovision om 25% (inkl. moms) samt en avgift om 80 kr (inkl. moms) för foto- och försäkring.
4. Bevakningsuppdrag
Med bevakning avses att Ekenbergs för säljarens räkning bevakar att föremål inte säljs under överenskommet bevakningspris. Bevakningspriset skall bekräftas skriftligen på kontrakt, via e-post eller muntligen.
Föremål utan bevakning har ett startbud på 300 kr.
5. Ej sålda föremål
Ej sålda föremål skall avhämtas av Säljaren senast fem (5) kalenderdagar efter auktionens slut. Om avhämtning ej sker inom föreskriven tid äger Ekenbergs rätt att publicera föremålet på nätauktion igen. Ekenbergs har rätt att publicera varje föremål tre (3) gånger.
För föremål som inte sålts och avhämtats inom föreskriven tid, debiteras en förvaringsavgift om 50 kr (ink. moms) per kalenderdag. För föremål ej avhämtade inom 14 dagar har auktionshuset Ekenbergs rätt att sälja dessa i enlighet med reglerna i lagen om näringsidkarens rätt att sälja ej avhämtade föremål.
För föremål som är ratade (dvs ej godkända för auktion) och ej avhämtade inom 14 dagar från inlämningsdatum har auktionshuset Ekenbergs rätt att sälja dessa i enlighet med reglerna i lagen om näringsidkarens rätt att sälja ej avhämtade föremål.
6. Redovisning / Utbetalning
Redovisning och betalning sker inom 25 bankdagar efter auktionen under förutsättning att full betalning erhållits från köparen och reklamation ej skett.
7. Ansvar för fel
Om Ekenbergs gentemot köpare av föremål blir ansvarig för felaktigheter och därvid ersättningsskyldig har Ekenbergs rätt att kräva motsvarande ersättning av säljaren.
8. Force Majeure
Ekenbergs ansvarar inte för förlust som åsamkas säljaren vid inställd auktionsförsäljning eller fördröjd utbetalning som uppstått på grund av krigshandling, arbetsmarknadskonflikt, myndighetsåtgärd, eldsvåda eller annan olyckshändelse eller omständighet som Ekenbergs inte kunnat råda över eller förutse.
9. Tvist
Eventuella tvister som uppstår i samband med avtal gällande föremål som upptagits till försäljning i Sverige skall avgöras enligt svensk lag och vid domstol i Sverige.
10. Personuppgiftsbehandling (GDPR)
Personuppgifter som lämnats vid kontakt med Ekenbergs inom ramen för ett kund-/avtalsförhållande behandlas såväl manuellt som med datorteknik för fullgörelse av auktionsverksamheten inom Ekenbergs samt tillsammans med externa tjänsteleverantörer samt förpliktelser enligt lag. Det finns ett antal särskilda tjänster som erbjuds av utomstående parter som vi kallar externa tjänsteleverantörer och som kan vara gratis när Du använder Webbplatsen (t.ex. nätauktionstjänster (Auctionet AB), depositions- och betalningstjänster (DIBS)). Du samtycker till att vi får uppge och överföra Dina personuppgifter till dessa företag.
13. Extratjänster
Vid extratjänster utöver ordinarie uppdrag tillkommer en timavgift + eventuell milersättning. Exempel på extra tjänst är bl.a. skriftlig värdering samt visning på annan plats än auktionshus.